Recenzja gry planszowej Mars 2049

box_200x200x45_stojacy-wzor-3d_small

Misja na Marsa to ogromnie popularny obecnie temat – książki, filmy, gry planszowe, klocki. W krótkim odstępie czasu powstało kilka tytułów związanych z potencjalną kolonizacją. Najbardziej znana jest „Terraformacja Marsa” – w niej rozpatrujemy szczegółowe projekty z kart, ale dziecko w nią nie zagra, gdyż jest zbyt skomplikowana. Jeśli mamy ochotę na scenariusz i walkę z samą grą to są „Pierwsi Marsjanie”, chociaż i ona przeznaczona jest raczej dla starszego odbiorcy. Wybrać możemy również pozycję najbardziej familijną spośród wyżej wymienionych, czyli „Mars 2049” i o tej ostatniej będzie dzisiejsza recenzja – zapraszamy na mlodygiercownik.pl

„Mars 2049” to gra dla 2-4 graczy w wieku od 9 lat, czas rozgrywki zajmuje 45-90 minut. Śmiało mogą grać dużo młodsze dzieci, jedynie rodzic będzie musiał czytać treści kart misji. W opakowaniu znajdziemy: planszę główną Marsa, ściągawki pomocy, żetony stacji zasobów – pozyskiwania powietrza, produkcji żywności, wydobycia minerałów, karty powietrza, żywności, minerałów (wolimy je nazywać paliwami, z którymi kojarzy nam się symbol metalowej beczki), żetony drogi polarnej, karty misji pokojowych i zaczepnych, żetony mnogości posiadanych kart, laboratoriów, baz, stacji ujęcia wody, instrukcję, rezerwę żetonów w neutralnym kolorze. Wszystko dobrej jakości.

Po otwarciu opakowania widzimy piękną planszę przedstawiająca północną półkulę Marsa. Wszyscy gracze startują z baz na równiku i zmierzają na biegun północny, żeby pozyskać wodę. Kto pierwszy postawi tam stację ujęcia, ten wygrywa grę.

Zabawę zaczynamy z planszą skrótu zasad – bardzo pomocna, w sumie wystarczająca do nauki podstawowych reguł, parą kart minerałów, żywności i powietrza, żetonami o wybranej barwie, które będziemy układali na planszy.

W swojej turze rzucamy kostką akcji, możemy też postawić budynki – już na samym początku stać nas na jedną stację zasobów, wymienić karty (początkowo wymiana w stosunku 4:1, posiadając laboratorium 3:1, a potem 2:1), zastąpić kilka kart odpowiednim żetonem mnogości. Możemy również wykonać jedną misję i zakupić jedną jej kartę – dozwolone jest jej zatrzymać na później.

Na kostce widoczne są następujące symbole: pęcherzyki powietrza (wszyscy gracze otrzymują ten zasób w ilości równej wybudowanym stacją jego pozyskiwania), kłos pszenicy (wszyscy produkują żywność z żetonów), beczka (wszyscy wytwarzają paliwa, wydobywają minerały ze stacji), diament (odkrycie, aktywny gracz pozyskuje dowolną kartę zasobu, w tym kartę drogi), twarz agenta (gracz kradnie 1 surowiec konkurenta, wykonana dwa razy skutkuje utratą zasobu przez nas samych), krzyżyk (utrata kolejki, dwa razy z rzędu, to odnalezienie jednego zasobu na swoim poletku).

Wszystkie żetony budynków stawiamy na punktach przecięcia siatki kartograficznej, każdą nową bazę bliżej centrum planszy (na jednym z trzech pól przed poprzednią), w ten sposób zbliżamy się do bieguna. Zasoby z kostki pozyskują wszyscy gracze jednocześnie, ilość zależy od postawionych budowli. Z kart konfliktów możemy kraść zasoby (karty nie żetony), niszczyć i przejmować stacje, zniszczyć bazę lidera (najbliżej bieguna), pozbawić przeciwnika kolejki, zdjąć z planszy wszystkie stacje danego rodzaju, zdobyć kartę wykorzystanej już misji. Misje pokojowe pomagają przyspieszyć ekspansję własną gracza: darmowa budowa, zasoby, laboratorium, wymuszona produkcja, ochrona przed misją zaczepną, sojusz (stacje dla 2 graczy).

Kiedy dochodzimy do czapy lodowej musimy jeszcze postawić drogę polarną – trzy karty „drogi” (pozyskane z kostki z „odkrycia” lub z wymiany kart). Najdroższą budowlą jest oczywiście sama końcowa stacja wody.

Możemy bawić się w kooperacji, para przeciwko parze. Wymieniamy zasoby pomiędzy sobą w równej ilości, kiedy już posiadamy laboratorium oraz podczas kolejki partnera. Jeden z graczy zawsze musi stawiać kolejne bazy w kierunku centrum planszy.

„Misja 2049” bardzo nam się podoba. Nie jest tak znana, jak jej „koleżanki”, ale bardziej luźna – śmiało można próbować wciągnąć do zabawy dziecko! Czuje się też atmosferę eksploracji planety i jej formowania dla potrzeb przyszłego życia. Z kolei rywalizacja przybiera formę wyścigu, który jest bardzo emocjonujący.

Skoro jest kostka to i losowość, jednak to my wybieramy, jakie stacje będziemy zakładać, a zatem wpływamy na możliwość pozyskiwania określonych typów surowców. Negatywna interakcja z kart jest naszym zdaniem ciekawsza od gry zachowawczej z misji pokojowych, natomiast te drugie z pewnością przyspieszą rozgrywkę. Dobry produkt – szkoda, że słabo promowany, ponieważ warty, aby go lepiej poznać.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TREFL

Film: Mars 2049 – unboxing

Film: Mars 2049 – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>