Recenzja gry planszowej Onitama

pic2904046_lg.664919.800x0

Czy „Onitama” to szachy dla leni, którym nie chce się uczyć ruchów poszczególnych figur? Trochę może i tak, ale planowanie akcji w oparciu o piątkę występujących w grze kart to również nie lada wyzwanie i sztuka, a kombinowania dużo, pomimo że zapamiętywania tyle co nic, oto genialność tej mechaniki! Wygląd myli, przybyła nie z Dalekiego Wschodu, ale ze Stanów Zjednoczonych, z Ameryki. Zapraszamy do recenzji na mlodygiercownik.pl

Onitama” to gra dla pary, zatem zawsze zagracie z żoną lub kiedy was denerwuje to z dzieckiem…, wiek zaprezentowany na pudełku to 14 lat i to jakaś pomyłka, skoro przedszkolaki poznają już trudniejsze gry, jak podobne to niej szachy. Czas zabawy umowny, tutaj 15 minut, ale uzależniony od umiejętności gracza, ponieważ atakujemy, ale też uciekamy przed przeciwnikiem. Celem gry jest dotarcie do świątyni konkurenta, czyli miejsca gdzie początkowo stoi wrogi mistrz lub jego zbicie z planszy.

Zaczynamy od pierwszego wrażenia, które jest bardzo pozytywne. Pudełko wyglądające niczym jakiś markowy koniak. Elegancka, stonowana, gustowna kaligrafia ukazująca sztuki walki i azjatycką pagodę, zamknięcie na magnes. Wewnątrz wszystko poukładane, pionki w głębokich dołeczkach, karty w rowku, plansza zwinięta niczym papirus, a pod nią śpiący mistrzowie. Wow, pięknie!

Plansza jest świetna, z dobrej jakości materiału, przypomina nam malowaną podkładkę pod myszkę, niczym giętki obraz, od spodu antypoślizgowa guma, proste rozkładanie, jak kocyk, a całość trzyma się stabilnie i nie ucieka z blatu.

Pionki o prostej formie, nie zdobione, kształtem podobne do drewnianych figur wojowników, sam mistrz wyższy, trochę jak filozof. Ciężkie, wagę czuje się w dłoni, odrobinę szkoda, że to nie drewno lub kamień, a jakiś plastikowy odlew. Generalnie bardzo ok.

Karty śliskie i giętkie, napis po angielsku – zwierzę i tekst odwołujący się do stylu walki w poetyckim i filozoficznym ujęciu, znaczek – japoński, chociaż mocno zdobiony, te z komputera są bardziej toporne. Najważniejszy i tak jest układ kwadracików ukazujący schemat początkowego położenia figury – ciemny piksel oraz odległość wyznaczona przez linie i końcowy przystanek, jako szary, wyblakły kwadracik. Nie trzeba uczyć się ruchów, wystarczy spojrzeć na kartę i porównać układ z planszą, od razu wiemy gdzie możemy przejść – super!

Z 16 kart losujemy dwie dla siebie i drugiej osoby, plus jedną na podmiankę, patrzymy czy jej logotyp wydawcy jest czerwony czy niebieski – zaczyna właściwy gracz. Pierwsza linia na planszy to mistrz na środku, po dwoje uczniów u każdego boku.

Wybór ograniczony do dwóch kart, ale na każdej 2-4 możliwych ruchów pionka, czasem mniej, kiedy karta nie pasuje do układu odwzorowanego na planszy – stoimy gdzieś w kącie lub otaczają nas własne figury blokujące wolne miejsca. Zawsze musimy jednak wymienić kartę, ale ostrożnie, gdyż nasza odłożona stanie się kolejną pozyskaną przez wroga. Wszystkie karty są jawne.

Gra pasjonuje, wciąga i porusza. Jeśli nie udało wam się jeszcze wciągnąć bliskich do szachów to warto zacząć od „Onitama”, dzięki której poznają piękno planowania ruchów, walki taktycznej na szachownicy, a kształcenie z zasad poruszania się będzie konieczne, bo narysowane jest na karcie. Możecie mieć tylko jeden problem, że rodzina nie będzie chciała zamienić tej gry na szachy, z wygodnictwa, zaangażowania lub braku potrzeby, ponieważ produkt ten bardzo zadowala i silnie uzależnia.

Jeśli interesują was gry logiczne, abstrakcyjne, taktyczne, rozwijające inteligencję i planowanie; pozycje, w które wchodzicie z marszu. Jeśli lubicie azjatyckie, w szczególności japońskie klimaty, a może czytaliście „Sztukę wojny” i wam się podobała – jeśli tak, to bierzcie śmiało! W kolekcji pozostaje na bank!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ARCANE WONDERS

Film: Onitama – unboxing

Film: Onitama – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>