Recenzja gry planszowej Modern Art

modern-art-_box_650

Co jakiś czas pojawiają się na rynku gry, w których czuje się znamiona artyzmu. Było tak ze „Scythe”, której piękne ilustracje naszego rodaka zostały potem wykorzystane w puzzlach, było również z „Takenoko” – tutaj zwracamy uwagę przede wszystkim na czarujące figurki pandy i ogrodnika. Kunszt na tak wysokim poziomie widzimy zazwyczaj w wersjach „deluxe” i „rocznicowych” i tu pierwsze skojarzenie z wagonikami gry „Wsiąść do pociągu”. „Modern Art” jest o tyle specyficzna, że jej tematem jest sztuka, gdyż wcielamy się w role marszandów czy mecenasów, zatem operujemy obrazami. U nas zobaczycie ten wielokrotnie nagradzany produkt w odsłonie, jakiej nabyć go mogą gracze na „Tajwanie”. Warto obejrzeć, nawet jedynie dla samych malunków Chen Cheng-po. Zapraszamy na mlodygiercownik.pl

Modern Art” to pozycja dla 3-5 graczy w wieku od 10 lat, czas rozgrywki ok. 45 minut. Mechanika opracowana przez Reinera Knizia bazuje na kartach i kilku rodzajach licytacji płócien. Wygrywa najbogatszy z uczestników zabawy po czterech rundach.

Produkt zwraca uwagę już w trakcie otwierania, ponieważ na pudełku widzimy rekonstrukcję obrazu. Wewnątrz znajdziemy talię 70 kart, każda z nich to inny obraz, o którego pozyskanie na własność walczymy. Są także pieniądze, które bardzo nas zainteresowały – odwzorowanie lokalnych banknotów i monet robi duże wrażenie, ponieważ są one dla nas egzotyczne. Do oznaczania bieżącej sytuacji na rynku przydaje się plansza oraz pozostałe trzy rodzaje żetonów, a fundusze ukrywamy za ozdobnymi parawanami. Dzieła danego rodzaju oprawiono w ramy o innych barwach, w wersji anglosaskiej gry są za to różni artyści. Na zakończenie każdej rundy otrzymujemy fundusze za najbardziej wartościowe, czyli najbardziej popularne dzieła na aktualnym etapie gry.

W zależności od liczby graczy otrzymujemy dla 3-5 osób 10-8 kart. Są to dzieła, które oferujemy na sprzedaż i na nich zarabiamy. Niewykorzystane karty przechodzą do kolejnej rundy, a ta kończy się kiedy piąte płótno danego artysty – tutaj wybrany rodzaj dzieła (barwa) zostaje wyłożony na stół – nie znajduje ono właściciela, ale wliczane jest do rankingu popularności.

Na każdej karcie poza ilustracją znajduje się ikona oznaczająca rodzaj licytacji. Może to być aukcja otwarta, jednej oferty, ukryta, ustalonej przez wystawiającego ceny oraz podwójna. Osoba, która zadeklarowała najwyższą kwotę płaci ją do wystawiającego dzieło, jeśli to nasza oferta była najwyższa, uiszczamy opłatę do banku.

W aukcji otwartej można przelicytować każdego z handlary. Trwa ona, aż pozostaniemy jedynymi, którzy oferują najwyższą stawkę za obraz.

Aukcja jednej oferty polega na tym, że każdy kolejny gracz podaje wyższą stawkę od wcześniejszego lub pasuje, deklarujemy kwotę tylko jeden raz! Jeśli konkurencji nie zdecydują się na zakup, możemy otrzymać obraz zupełnie za darmo.

W aukcji ukrytej, sekretnej każdy z nas wystawia dłoń z pieniędzmi, wygrywa najwyższa oferta, jeśli kilka jest równych, to ta od osoby siedzącej najbliżej wystawiającego, licząc według obrotu wskazówek zegara. Przy braku ofert aukcjoner otrzymuje dzieło za free.

Aukcja z ustaloną ceną polega na wystawieniu obrazu po wybranym koszcie. Każdy gracz po kolei może zakupić ten obraz uiszczając opłatę, wtedy aukcja się kończy. Jeśli nikt się nie zdecyduje, opłatę ponosi wystawiający.

Przy aukcji podwójnej możemy wystawić kolejne płótno tego samego artysty (tutaj ta sama barwa obramowania), ale już z innym rodzajem licytacji. Teraz oferowane są oba dzieła za jedną cenę, ale już przy nowej formie sprzedaży. Jeśli wystawiający nie dorzuci drugiej karty, mogą do zrobić kolejni gracze w swojej turze. Jeśli następne osoby w kolejce nie mają karty do pary, to wystawiający zdobywa dzieło bez opłaty, ale jeśli konkurent wystawi kartę, to teraz on może otrzymać licytowaną dwójkę, jako nowy aukcjoner, jeśli nikt go nie przebije w zakładach. Kolejkę kontynuujemy od gracza po lewej stornie nowego wystawiającego – istnieje możliwość utraty swojej tury.

Kiedy piąta karta danego rodzaju pojawia się na stole przerywamy rundę. Jeśli będzie ona drugą kartą w aukcji podwójnej, obie te karty pozostają niesprzedane. Liczymy, które trzy rodzaje płócien były najczęściej wystawiane, są one warte 30, 20 i 10 jednostek pieniężnych. W przypadku identycznych ilości, bardziej wartościowe są płótna bliżej lewej krawędzi planszy gry. Zakupione dzieła odrzucamy do banku, otrzymując pieniądze za te najbardziej popularne, resztę oddajemy za nic. W drugiej i 3 rundzie otrzymujemy 6, 4 lub 3 karty dla coraz malejącego składu, w finalnej, nie dokładamy kart ze stosu. Nową rundę rozpoczyna osoba siedząca po lewej gracza, który wystawił piątą, niesprzedaną kartę.

Jeśli wyzbędziemy się wszystkich kart z reki, dalej możemy licytować i przebijać oferty pozostałych graczy. Jeśli wszyscy gracze będą mieli puste ręce przed zakończeniem czwartej rundy, ostatnia wystawiona karta kończy grę – nie zostaje zakupiona na własność, ale jest wliczana do wartości artysty (tutaj popularności danego rodzaju płócien).

Im nas więcej przy stole tym bardziej ekscytująco. Jeśli uczestnicy zabawy interesują się malarstwem, tym lepiej dla przebiegu zabawy. Estetycznie gra jest cudowna, a to bardzo pozytywnie oddziałuje na jej użytkowanie. Pozycja z pewnością pozostanie w kolekcji. Wspaniała! Czekamy na wersję z najbardziej znanymi dziełami krajowych artystów, wtedy wymienimy ten egzemplarz na nowy.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GEGE

Film: Modern Art – unboxing

Film: Modern Art – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>