Recenzja gry planszowej M/S Batory

58e722e92eae4fbbf0d560a72ec74824_gr

W produkcjach Filipa Miłuńskiego cudowne jest to, że poruszają one ważne społecznie tematy, można powiedzieć nawet patriotyczne, z których jesteśmy dumni – odbudowa Warszawy w „Capital”, a teraz rejsy najsłynniejszym polskim transatlantykiem, czyli właśnie MS Batorym. Wyjątkowo nas raduje, że każda z dużych gier tego autora jest przemyślana, inteligentna i wykonana, jak mało która z rodzimych produkcji. Przed wami „M/S Batory”, która udowadnia, że teraz to wydawcy z zagranicy powinni płacić na nasze licencje, a nie odwrotnie i to kolejny powód, żeby chodzić z wysoko podniesionym czołem. Zapraszamy do recenzji, na stałe – tylko na mlodygiercownik.pl

M/S Batory” to gra dedukcyjna dla 2-4 osób w wieku od 12 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 60 minut. Warto zaznaczyć, że nie jest to prosta gra, chociaż każda tego typu pozycja uczy nas logicznego myślenia, tutaj jednak istotna jest także kreatywność i elastyczność, a pewnie i rozbujana wyobraźnia, gdyż pytania tworzymy na bieżąco, w zależności od sytuacji na planszy i dostępnych kart na ręce, które wydajemy, stąd partia może się odrobinę przeciągnąć, w szczególności kiedy nie jesteśmy obyci z tego rodzaju pozycjami.

W opakowaniu znajduje się dość sporo komponentów, ale po złożeniu modelu parowca nie ma ich aż tak wiele, jak się początkowo wydaje – po prostu plansza jest ogromna, a na dodatek zbudowana w trójwymiarze. Wykonanie sprawia, że szczęka nam opada z wrażenia, emocje są podobne do tych, kiedy pierwszy raz łączyliśmy zębate kołowrotki w kalendarzu majów w „Tzolkin” czy budowaliśmy pieczary w „Kawerna”, bo rozgrywka w estetycznie idealnej scenerii sama w sobie jest wielką przyjemnością.

Gra jest dostosowana do wydania jej w krajach anglojęzycznych – pokłady statku są dwustronne, podobnie zdublowano talię kart, a instrukcję czytamy jedynie do połowy. Odłożenie tych kilkunastu bezużytecznych kart nam nie przeszkadza, ale wypada to zaznaczyć, jak również możliwość zabawy z obcokrajowcami lub formę nauki języka w trakcie rozgrywki, to akurat ważne zalety. Marzy nam się, żeby na kursach językowych trenować zadawanie pytań na przykładzie takiej właśnie gry!

Celem gracza jest zdemaskowanie złodzieja lub szajki, czyli trzech postaci w grze dla pary. Z talii odkładamy jedną lub trzy karty zbrodniarzy i rozdajemy 3, 4 lub 5 kart postaci dla czwórki, trójki lub pary graczy. Każdy z nas startuje również z dwoma kartami pytań i kartą dochodzenia ukrywaną za zasłonką.

Umieszczamy pionki postaci na okrągłych polach na pokładach i zaczynamy zabawę. W swojej turze przemieszczamy postacie po statku, zagrywamy karty pytań i zadajemy do nich pytanie typu „ile” lub z odpowiedzią „tak- nie”. Na pokładach widzimy schematyczny układ pomieszczeń i drzwi pomiędzy nimi, na przesunięcia postaci rozdysponować możemy do 4 punktów ruchu – nie trzeba wszystkich. Jeśli wchodzimy do klatki schodowej to musimy ją opuścić – zatem dwa punkty nie nasze, a w jednym pomieszczeniu spotkać mogą się maksymalnie trzy postacie.

Do budowy pytań używamy kart: wieku, płci, roli, pomieszczenia, pokładu i liczby. Wykładając dwie karty tej samej kategorii możemy odbić pytanie osobie, która przed momentem nas przesłuchiwała – kiedy gra para siłą rzeczy odpytujemy się na przemian. Na ręce możemy trzymać do pięciu takich kart. Poza parą, kolejka przechodzi na osobę odpytywaną.

Postacie występujące w grze możemy podzielić ze względu na trzy kategorie – płeć (męska lub żeńska), rola (członek załogi lub pasażer), wiek (młody, średni, starszy). Każda ma własny zestaw cech.

Jedna z postaci jest wyjątkowa – mowa o karcie z dwoma papugami. Ptaki te siedzą kapitanowi na ramieniu, podążają zatem wszędzie tam, gdzie i on, są liczone jako pojedyncza postać, ale to on i ona więc występują tutaj dwie płcie w odpowiedziach. Przyznać trzeba, że ta karta może napsuć wam dużo krwi, ale dzięki niej jest tylko ciekawiej.

Super pomysłem było wprowadzenie kart wydarzeń – opowiadają one o przeszłości i wszystkich aktywnościach, którymi żyli pasażerowie i załoga – taki ukłon w stronę wspomnień odnoszących się do rejsu transatlantykiem. Jeśli spełniamy warunek z takiej karty – otrzymujemy dodatkowe karty do zadawania pytań.

„M/S Batory” wygląda obłędnie ze względu na planszę w 3d, oczywiście nie musimy budować jej za każdym razem, równie dobrze można bawić się kładąc obok siebie trzy pokłady, jak w zwykłej płaskiej grze planszowej, co ma i swoje zalety, że części nie wyrobią się tak szybko, jak przy standardowym składaniu i rozkładaniu. Oglądając okładkę opakowania pozycja kojarzyła nam się ze starą grą przygodową „Larry” – tam jedna z przygód miała miejsce na promie pasażerskim, cieszy nas jednak, że ta gra jest zupełnie na poważnie, bo to w końcu rasowa dedukcja, a nie podśmiechujki.

Amatorzy na dobry początek mogą pogubić się w swoim śledztwie, ponieważ zadawane pytania wypada przemyśleć, zatem poza łączeniem kart postaci z ich właścicielami, dochodzi nam dodatkowe kombinowanie z obostrzeniami w formie dopasowania pytania do karty i do miejsca ustawienia pionka – w praktyce zabawa wymusza na nas uważną obserwację pola gry oraz aktywne słuchanie pozostałych graczy.

Jest to elegancka gra dedukcyjna, przeznaczona dla ambitnych śledczych, raczej nie dla dzieci, w swojej atmosferze – tu, podróże przez Atlantyk i dochodzenie przeprowadzone na pokładzie parowca – śmiało można porównywać ją z najlepszymi pozycjami na rynku, jak „Listy z Whitechapel” czy „Dracula” – ona też ma w sobie to coś, że jest unikatowa!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA

Film: M/S Batory – unboxing

Film: M/S Batory – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Octigo Sp. z o.o., OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>