Recenzja gry planszowej Góra uczuć

Z miłą chęcią zaprezentujemy wam dzisiejszy tytuł, ponieważ jest to bardziej narzędzie terapeutyczne niż typowa rozrywkowa gra, a takich produktów na rynku po prostu brakuje. Bardzo nas cieszy, że zabawki można wykorzystywać w leczeniu, badaniach czy kuracji – są one przyjemne i nie stresują, pozytywnie oddziałują na emocje oraz umysł, tworzą dobrą atmosferę podczas wizyty u specjalisty oraz sprawiają, że otwieramy się na drugą osobę.

„Góra uczyć” to znakomita nazwa, ponieważ odnosi się zarówno do wielkich emocji, wielu rodzajów uczucia czy szerokiej gamy środków wyrazu i przekazu – prezentacji tego wszystkiego, co siedzi wewnątrz człowieka i sprawia, że jesteśmy kreatywni i manifestujemy samych siebie na swój własny, indywidualny sposób. Można spojrzeć i bezpośrednio, na planszy widnieje przecież wzgórze, a prowadzimy dialog o uczuciach i naszych – nie zawsze ujawnionych – potrzebach. Serdecznie witamy wydawcę – Heim tworzy produkty terapeutyczne oraz edukacyjne, wybrane pozycje będziemy recenzowali i pokazywali na filmikach. Zatem do dzieła!

Produkt przeznaczony jest dla 2-4 graczy w wieku od 6 lat, czas zabawy zajmuje ok. 30 minut. W wygodnym opakowaniu znajdziemy kwadratową planszę, która składana jest na cztery równe fragmenty. Ukazuje ona górę, na szczyt której będziemy się wdrapywali po torze pól. Otrzymujemy również dwie talie – „Bagaż doświadczeń” i „Wyzwania”, tarczę na kształt zegara ze wskaźnikiem losującym charakterystyczne stany emocjonalne z twarzami je demonstrującymi. Jest oczywiście standardowa kostka, pionki dla czterech graczy i instrukcja.

Ilustracja prosta, w pastelowych, odrobinę wyblakłych kolorach. Zaczynamy u podnóża góry, a na mecie czeka skrzynia ze skarbem – to my sami wybierzmy nagrodę, otworzymy wieko i ujawnimy, co znajduje się w środku.

Pole z walizką to talia „Bagażu doświadczeń”, a więc zdania do dokończenia, przykładowo: „Gdy mam dobry humor…”, „Kocham…”, „Boję się…”, „Najbardziej ufam…”, „W przyszłości…”. Służy ona odkrywaniu skrywanych emocji, poglądów i planów, życzeń i potrzeb. Odpowiada gracz, który stanie pionkiem na polu, ewentualnie wszyscy po kolei lub to dany uczestnik zabawy będzie wybierał – ustalamy na początku gry.

Pola i stos „Wyzwań” to porady i wskazówki, wymienianie i wyliczanie, odgrywanie scenek, opisywanie i zgadywanie, fizyczne wyrażanie uczuć. Dla przykładu: „Pokaż jak wyglądasz, gdy jesteś wściekły”, „Opisz szczęśliwą rodzinę”.

Pole z pytajnikiem to komentowanie scenek oraz osób widocznych na obrazkach – mamy tutaj kolarzy, wędrowca, piknik, artystę malarza, spływ kajakowy, helikopter ratowniczy, samotnego chłopca w lesie, kolorowy balon podczas lotu, parę wspinaczy skałkowych oraz zakochanych. W tym przypadku możemy również wykorzystać tarczę zegara, a naszym zadaniem będzie opowiadanie historii, która określa wybrane z uczuć: zaskoczenie, radość, wstyd, odraza, strach, duma, ekscytacja, złość, znudzenie, smutek.

Niespodzianka lub prezent to kolejny przerzut kostki.

W przypadku tej gry sama wygrana nie jest ważna, istotne jest wspólne uczestnictwo, rozmowa oraz uważne słuchanie. Zamiast opowiadać, możemy malować, rysować, pokazywać – liczy się sama aktywność i dobre chęci, sposób demonstracji to także wskazówka dla psychologa i terapeuty. Warto wspomnieć, że instrukcja poza zasadami rozgrywki jest również poradnikiem, jak używać tego narzędzia, jak pracować z „Górą uczuć” i graczami – pacjentami.

Nie mieliśmy wielu podobnych produktów na blogu, najbliżej „Górze uczuć” chyba do „Pytaków”. To jest jednak gra planszowa, stąd różne komponenty i odmienna forma zabawy. Cele pozostają jednak ciągle te same – szczery dialog o problemach osoby, która przychodzi do gabinetu, integracja członków rodziny, nauka wyrażania emocji, próba odnalezienia kompromisu w przypadku braku porozumienia.

Bardzo przydatny produkt, zarówno prywatnie w domu, jak i w pracy służbowej. Ułatwia, a czasem w ogóle umożliwia dotarcie do drugiej osoby. Powodzenia!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy HEIM

Film: Góra uczuć – unboxing

Film: Góra uczuć – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Heim, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OGRY Games, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>