Recenzja talii kart Steampunk

Dzisiaj pokażemy wam przepiękne karty „Steampunk” spod znaku „excellent”, na który produkt z całą pewnością zasługuje, gdyż wzornictwo należy do najlepszych, jakie widzieliśmy na kartach zaraz obok tarotów, które są jednak typowo ilustracyjnymi taliami.

Przenosimy się do czasów wiktoriańskich i rewolucji przemysłowej, do świata maszyn parowych, na których właśnie wzoruje się nurt fantastyki zwany steampunk. Spoglądamy w przeszłość i widzimy alternatywne wizje rzeczywistości, inną historię.

W opakowaniu kryje się talia 55 pięknie zdobionych kart oraz dwie książeczki – pierwsza z zasadami kilku gier, a druga z opisem nurtu.

Karty klasyczne, standardowych rozmiarów, ale warto zwrócić uwagę, że wszystkie są ilustrowane, nie tylko same figury! Każdy kolor to odmienna ilustracja, jednakowa dla wszystkich blotek, czyli pociąg, łódź podwodna, sterowiec oraz samochód. Zagospodarowano zatem wszelką przestrzeń, każdą z ziemskich sfer. Figury to osobne obrazy, każda z postaci jest różna, ale nie doświadczymy tutaj chaosu: walet to robot – wytwór fantazji projektanta, a dama i król to naukowcy. As to laboratorium konstruktora, a jokery reprezentowane są przez gobliny, czyli flirt z magią i alchemią.

Broszura odnosząca się do steampunk opisuje reguły, których trzymali się twórcy oraz ich największe dzieła, Nawiązuje do literatury, kina, gier komputerowych oraz sztuki użytkowej, a nawet architektury publicznej. Tok wywodu jest logiczny, uporządkowany oraz mało naukowy, więc czyta się przyjemnie.

Kolejna z publikacji opisuje reguły „kierek”, „makao”, „wista”, „remika” oraz „66”. Rozpoczynamy od słowniczka, a potem kolejno przechodzimy przez każdą z pozycji. Interesująca jest historia i pochodzenie gier, w ujęciu światowym oraz krajowym. Zasady opisano zwięźle, ale rzeczowo z podziałem na przygotowanie, przebieg oraz koniec gry i punktację. Nierzadko występują jeszcze uwagi dodatkowe – najczęściej przedstawiają zmiany dla większej niż standardowa liczby graczy.

„Kierki” – celem jest uzyskanie jak najniższej liczby punktów, gra talia bez jokerów, każdy z 4 uczestników ma 13 kart na ręce. As jest kartą najstarszą, „2” najmłodszą, rozpoczyna osoba z „2” trefl. Każdy zagrywa po jednej odkrytej karcie, 4 szt. to lewa, którą zbiera karta najstarsza. Kolejne karty dogrywamy do koloru pierwszej. Kiery zaczynają, jako ostatnie z ręki. Koniec gry następuje przy 100 punktach, noty otrzymujemy za kiery oraz damę pik. Premia nadzwyczajna z rozdania przy zebraniu lewy złożonej z kierów i damy pik – po 26 pkt. dla przeciwników!

„Makao” – zwięzły opis w ostatniej recenzji z „Królestwa zwierząt”, zapraszamy!

„Remik” – dla 2-6 graczy, celem gry jest pozbycie się kart z ręki, rozgrywający otrzymuje 14 szt., pozostali po 13 kart. Wymieniając pojedyncze karty kompletujemy sekwensy – trzy lub więcej następujących po sobie kart w tych samych barwach oraz komplety – równe figury lub blotki. Wykładający karty musi posiadać przynajmniej 51 punktów, w tym czysty sekwens bez jokerów. Blotki to wartości określonych numerów, figury liczymy po 10, as za 11 lub 1 w zależności od pozycji w sekwensie. Po wyłożeniu kart możemy dokładać nowe do sekwensów i kompletów oraz podmieniać je za jokery. W przypadku kilku rund liczymy punkty ujemne za pozostawione na ręce karty, jokery warte są 50 pkt., a osoba która nie wyłożyła kart otrzymuje z automatu 100 ujemnych punktów.

„Wist” – zabawa w parach, drużyna siedzi naprzeciwko (4 graczy), gra talia bez jokerów, starszeństwo kart jak w „kierkach”, każdy otrzymuje 13 kart, rozdający odkrywa ostatnią, która staje się atutem. Schodzimy z pojedynczych kart w kolorze pierwszej w lewie. Turę rozpoczyna gracz zbierający lewę. Każda z lew od szóstej wzwyż to 3 pkt. dla drużyny, zabawę kończymy przy 5 pkt.

„66” – dla 2-4 graczy, celem jest zdobycie tytułowych 66 pkt., grają karty od asa do „9”, rozdajemy po 6 kart lub po 5 kart (4 graczy). Rozdający odkrywa wierzchnią kartę, która staje się atutem. Starszeństwo: as (11 pkt.), „10” (10 pkt.), król (4 pkt.), dama (3 pkt.), walet (2 pkt.). Lewę zabiera najstarsza karta lub atut. Dobieramy pojedyncze karty. Kiedy skończy się stos dociągania, karty w lewie muszą być identyczne do koloru pierwszej z nich. Meldunek to wyrzucenie damy lub króla, jeśli posiadamy obie na ręce w tym samym kolorze, warty jest 20 pkt. lub 40 pkt. w kolorze atutowym. „9” w danym kolorze podmienia kartę atutową. Zwycięzca otrzymuje 1 „duży punkt” za każdego z graczy z lewami poniżej 33 pkt. Usypianie to zakrywanie stosu dobierania własnym atutem, wtedy gracze nie ciągną kart, obowiązkiem jest zagrywanie do koloru, ale gracz zobowiązuje się zdobyć w tej rozgrywce 66 pkt. (jeśli się uda, otrzymuje 3 „duże punkty,” jeśli nie – traci je).

Gry, w których uczestniczą lewy są do siebie całkiem podobne. Jeśli nauczymy się pierwszej, znajomość kolejnych będzie kwestią czasu. Najwięcej zamieszania jest w „66”, natomiast daje ona również najwięcej satysfakcji. Przebiegu rozgrywki dzisiaj wam nie pokażemy, żeby nie robić zamieszania. Naszym celem jest ukazanie wyjątkowości samych kart. Odnośnie zasad, najlepiej na spokojnie i powolutku przejść przez każdą z gier, bawiąc się początkowo przy odkrytych kartach.

Produkt bardzo dobry, zrobił na nas ogromne wrażenie, prawdziwa sztuka!

Film: Steampunk – unboxing

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Trefl Joker Line (Fabryka Kart Trefl-Kraków Sp. z o. o.).

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>