Recenzja gry dedukcyjnej Kryptos (2 edycja)

Kiedyś już opisywaliśmy na blogu grę „Kryptos”, jeszcze bez filmików, bo nie graliśmy u siebie. Korzystając, że właśnie wyszła druga jej edycja, zapraszamy do oglądania, czytania i przede wszystkim rozpoczęcia zabawy w deszyfrowanie!

Nie chcemy powtarzać tekstów z ostatniej recenzji tej gry, będzie zwięzły opis, zmiany w drugiej edycji oraz monitoring z kamery szpiega.

Gra logiczna, a uściślając dedukcyjna dla 3-6 graczy od 8 lat, zabawa zajmuje ok. 15 minut. W opakowaniu plansza z liczbami, talia kart, kolorowe szkiełka i znaczniki, instrukcja.

Celem graczy jest uzyskanie 15 punktów za odgadywanie numerów na zakrytych kartach przeciwników. Reguły gry łatwo wytłumaczyć, ale żeby wygrać musimy ruszyć głową i mieć odrobinę szczęścia.

Zmianie uległa marketingowa otoczka, nie sama gra. Otrzymujemy teraz opakowanie z bardziej dynamiczną grafiką, ukazaną w mrocznych kolorach i ze szpiegiem w roli głównej. Inna jest też instrukcja – dostępna w trzech wersjach językowych, począwszy od cytatu ze „Sztuki wojny” Sun Tzu, a skończywszy na historycznych sukcesach polskiego wywiadu w okresie międzywojennym, silnie nawiązuje do filozofii prowadzenia konfliktu zbrojnego i rzeczywistych działań żołnierzy i agentów. Na wewnętrznej stronie opakowania znajduje się zaszyfrowane hasło, jeśli pojawicie się z egzemplarzem gry i odkodowaną wiadomością w Muzeum Armii Krajowej w Krakowie, czekać będzie na was niespodzianka.

W zależności od liczby graczy otrzymujemy 8-10 kart, wykorzystujemy numery z zakresu od 1 do 32, 36, 40 lub 48. Karty układamy w kolejności rosnącej numeracji od lewej do prawej. Bierzemy z puli szkiełek wszystkie znaczniki w kolorach i ilościach odpowiadających naszym kartom z wachlarza na ręce. Na kartach punktacyjnych stawiamy znacznik na polu z numerem dwa. Każdy po kolei odkrywa po dwie karty. Na planszy ze wszystkimi numerami zasłaniamy te z widocznych oraz z nieobecnych w danej rozgrywce kart. W grze dla trzech osób dwie karty pozostają zakryte – nie widzimy numerów, ale ich barwy są jawne.

Znając własne karty, słuchając zapytań przeciwników, obserwując ich układy kart i ilości kolorowych szkiełek musimy wnioskować, jakie numery kart posiadają. Za każdą rozszyfrowaną otrzymujemy 3 punkty, kiedy na dłoni pozostają dwie karty to są warte dwa punkty, a pojedyncza jeden punkt. Jeśli popełnimy błąd to możemy oddać punkt i spróbować zapytać raz jeszcze. W przypadku pomyłki gracz nie ujawnia karty.

Wariant „Tajemnica” dla 4-5 osób to aż cztery zakryte, odłożone na bok karty. Wariant „Łapówka”, kiedy zgadujemy kartę po raz drugi to nie tylko oddajemy punkt, ale przekazujemy go osobie, której kartę będziemy rozszyfrowywać.

Podczas przygotowania do rozgrywki, doświadczeni gracze nie powinni ujawniać skrajnych wartości na swoich kartach oraz kart sąsiadujących ze sobą. W grze 3-4 osobowej gracze pokazują do dwóch identycznych barw, w grze 5-6 osobowej do trzech identycznych barw.

Gra „Kryptos” podobała nam się już w wersji pierwotnej. Teraz czuje się, że produkt wyruszył zdobywać również rynki zagraniczne, czego serdecznie życzymy wydawcy, bo to jedna z najciekawszych gier dedukcyjnych dla początkującego gracza, dla młodszych dzieci i rodziców. Bardzo podobają nam się elementy edukacyjne zawarte w instrukcji. Świetna zabawa!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Trefl Joker Line (Fabryka Kart Trefl-Kraków Sp. z o. o.)

Film: Kryptos, 2 edycja – unboxing

Film: Kryptos, 2 edycja – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>