Recenzja gry planszowej Wilki i owce

„Wilki i owce” to gra, o której pewnie niewielu słyszało, bo słynna stała się „Carcassonne”. Trochę szkoda, bo warto wiedzieć, że mamy alternatywę, a może dziecko będzie wolało bardziej sielankową, wiejską scenerię z owieczkami od zamków i dróg? To trochę podobnie, jak z „Zatoką pelikanów”, która również ukrywa się gdzieś w cieniu średniowiecznych murów tłumnie odwiedzanego miasteczka we Francji.

Artysta-ilustrator Francois Bruel odpowiedzialny był za wizualizację „Hej, to moja ryba!”, którą również bardzo lubimy i serdecznie polecamy. „Wilki i owce” w 2007 roku były u nas nominowane do „Gry roku”. Dekada to w grach planszowych bardzo długo, czy tytuł nadal zachwyca, przeczytajcie…

Gra kafelkowa dla 2-4 dzieci od 7 lat, zabawa zajmuje ok. 30 minut. W opakowaniu znajdziemy 109 żetonów, woreczek z materiału oraz instrukcję. Podstawową wersję gry połączono z dodatkiem „Grube ryby”.

Celem gry jest zebranie punktów z owiec o danej barwie pasących się na pojedynczym, największym na planszy, ogrodzonym pastwisku. Bawiąc się z rozszerzeniem – dochodzą punktujące w zamkniętym stawie rybki sąsiadujące z naszym pastwiskiem. Ogrodzeniem może być płot, las lub woda. Las stanowi bezpieczną granicę bez wilka lub z dołożonym myśliwym. Rybki punktują kiedy nie ma w wodzie wędkarza lub przypływa straż rybacka. Jeśli dwa zamknięte pastwiska gracza połączone są z tym samym stawem, traktujemy je jako jedno duże.

Każdy z graczy otrzymuje cztery płytki terenu oraz żeton ze znakiem zapytania określający kolor jego stada, trzymany do pewnego momentu w tajemnicy. Kafelkiem startowym jest wioska. Gracze będą pojedynczo dokładali nowe, pasujące krawędziami płytki i otrzymywali kolejne, w ilości odpowiadającej temu połączeniu, czyli 1-4 szt. Jeśli żeton nie pasuje, to musimy pauzować, pamiętajmy jednak, że są one dwustronne.

W każdej chwili, nawet podczas tury przeciwnika możemy ujawnić barwę swojego stada. Odwracamy żeton z pytajnikiem i go dokładamy. Otrzymujemy nowe płytki za stykające się krawędzie, mamy także prawo do dołożenia kolejnej będącej premią za ujawnienie naszej tożsamości. Bierzemy odłożony na bok znacznik pasterza z informacją, jakimi owieczkami się opiekujemy.

Wspomnianego wcześniej wilka nie możemy dołożyć do lasu, w którym już znajduje się myśliwy, podobnie jest z wędkarzem, gdy staw patroluje łódka. Jeśli płytka wilka lub wędkarza jest dołączona do obszaru to myśliwy i straż rybacka przykrywają te żetony – kładziemy je na nich. Te specjalne płytki możemy dodawać nie tylko w swojej turze.

Gra kończy się w momencie, gdy gracze nie mogą lub nie chcą już dokładać nowych żetonów. Osoba, która spasuje jako pierwsza otrzymuje dodatkowo 6 punktów, kolejna 3 punkty, trzeci gracz 1 punkt.

Mechanika tej gry jest bardzo podobna do innych pozycji z płytkami. Interesujące jest to, że do pewnego momentu nie ujawniamy, którego stada jesteśmy właścicielami. Podoba nam się także punktowanie na końcu gry, gdyż wtedy emocje są większe – podczas jej trwania wszystko jeszcze zdarzyć się może. Możliwość spasowania też jest mądrym zabiegiem taktycznym, gdyż nie wszystkie płytki będą nam pomagały na końcowym etapie gry. Trzymanie kafli na ręce jest raczej nieudanym zabiegiem, bo po chwili już się nie mieszczą i przypuszczalnie grać będziecie w odkryte. Negatywna interakcja wynikająca z żetonów specjalnych bardzo cieszy wszystkich lubiących podkładać bele pod nogi. Ilustracje na płytkach są bardziej dziecinne niż w tytułach wymienionych na początku tekstu, zatem dorosłym mogą się mniej podobać, narysowane są jednak starannie i piękna ujmować im nie wolno. Jeśli posiadacie „Carcassonne” bez dodatków to ta pozycja wydaje się bardziej urozmaicona, ale jej rozszerzać już się nie da. „Wilki i owce” bardziej spodobają się dzieciom, gra jest też miłym urozmaiceniem kiedy pozostałe pozycje kafelkowe już wam się odrobinę ograły, a nie macie ochoty na gromadzenie wielu rozszerzeń.

Solidny, zamknięty tytuł, bazujący na płytkach terenu, który zadowoli całą rodzinę.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA.

Film: „Wilki i owce” – unboxing

Film: „Wilki i owce” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>