Recenzja gry karcianej Wyspa dinozaurów

Dinozaury są na fali! Wśród dzieci od czasów bajki „Dobry dinozaur” cieszą się ogromną popularnością. Mieliśmy już na blogu akcję z wydłubywaniem wielkich jaszczurów ze skamielin, a także grę edukacyjną. Na rynku są już nawet łamigłówki logiczne z dinozaurami w rolach głównych. Tym razem pokarzemy wam grę karcianą, coś z pogranicza pasjansa i wojny, która polega na przesiedlaniu tych gadów na inne wyspy należące do graczy.

„Wyspa dinozaurów” to pozycja dla 2-6 graczy w wieku od 7 lat, czas zabawy zajmuje ok. 15 minut. W opakowaniu znajdziemy instrukcję i praktycznie same karty – 108 kart dinozaurów, 22 zdarzenia, 26 kart rozstawienia, 6 kart pomocy.

Pierwsze wrażenie było niezbyt pozytywne z uwagi na instrukcję – myślimy sobie: pozycja dla dzieci z podstawówki, a tyle papieru, znaczy to, że gra będzie trudna. Myliliśmy się! Instrukcja jest dość obszerna, ponieważ jest dokładna i zawiera wiele obrazków, a tu każdy z nich ukazuje rozłożone karty, zatem zajmuje wiele miejsca. Po przeczytaniu całości tekstu i przejściu pierwszego ze zdarzeń od razu zorientujecie się, że zasady to w sumie banał i jeśli dziecko potrafi liczyć do 10 to będzie umiało grać.

Każdy z graczy otrzymuje 7 kart dinozaurów, cmentarzysko, kartę ułożenia własnej wyspy. Wyspa dinozaurów składa się z różnych stref środowiskowych. Zamieszkują ją 4 rodzaje gadów – wodniki, mięśniaki, weganie, latawce. Początkowo nasze wyspy są puste, podczas gry będziemy stopniowo wyciągali coraz mocniejsze karty dinozaurów z zagrożonej kataklizmem wyspy i transportowali podopiecznych na nasze ziemie.

Przed rozpoczęciem gry należy wylosować 10 kart zdarzeń, a pod nimi ułożyć kartę Wielkiego Kamienia, czyli znacznik zagłady i końca gry. Tworzymy też wyspę nie należącą do graczy, w odpowiednich miejscach układamy gadzich dzidziusiów – dwustronne karty z „1”. To od nich zaczniemy misję ratunkową!

Celem graczy jest uzbieranie jak największej ilości punktów, a otrzymujemy je z kart dinozaurów zamieszkujących naszą wyspę, z bonusów uzyskanych za szybkość jej zasiedlenia, oraz za najbardziej drapieżne okazy – za największą liczbę kart dinozaurów z oznaczeniem pazurów.

Zagrywamy jedną lub dwie karty, których siła się sumuje. Następnie sprawdzamy, czy nie remisujemy z pozostałymi graczami – jeśli siła i rodzaj gadów będą równe – karty wędrują na cmentarzysko i każda jest warta 2 punkty na koniec gry. Kartę umieszcza się na cmentarzysku także wtedy, gdy zaatakowana karta na zagrożonej wyspie byłaby słabsza od tej już posiadanej w zasobach gracza – na jego prywatnej wyspie.

Następnie gracze zamieniają zagrywane karty z tymi z umierającej wyspy dinozaurów. Zaczynamy od najsłabszych odkrytych kart. Jeśli zagrywaliśmy dwie, to na wyspie umieszczamy słabszą z nich, a mocniejsza wypada z gry. Karty, które podmieniliśmy zabieramy na swoją wyspę i układamy zgodnie z odpowiednimi strefami geograficznymi. Na koniec uzupełniamy rękę do 7 kart.

Bardzo fajne są zdarzenia – czasem zagrywać możemy aż trzy karty tego samego rodzaju, innym razem tylko pojedynczą. Niekiedy dany obszar wyspy zostaje wyłączony z ingerencji graczy lub dinozaury zmieniają swoje miejsca występowania, są też furie i masakra, które wzmacniają siłę gadów. Bywa, że zagrywamy dwa gatunki lub zamieniamy karty posiadane na ręce.

Kartę rozłożenia wyspy możemy odwrócić łatwiejszą stroną – Tyranek, co jest opcją dla dzieci – teraz strefy życia na wyspie nie mają już znaczenia! Zbierane podczas gry karty umieszczamy tam, gdzie mamy puste powierzchnie lub zamieniając słabsze okazy na lepiej punktowane.

Gra po rozłożeniu zajmuje dużo miejsca, ponieważ każdy z graczy musi ułożyć przed sobą 9 kart własnej wyspy. Na układ wyspy, z której czerpiemy zwierzaki także trzeba znaleźć jakaś wolną przestrzeń, najlepiej w samym centrum gry, dobrze widocznym dla wszystkich uczestników.

Zabawa jest bardzo łatwa, szybko można wprowadzić kolejne dzieci. Lepiej kiedy my wyjaśnimy im reguły i pokażemy przebieg gry, niż żeby same czytały, wtedy mamy gwarancję dobrej zabawy od samego początku. Gra jest miła – ilustracje słodkie, a mechanika ciekawa, wszystko logiczne i zrozumiałe, nie ma jakiś niedomówień i spornych kwestii.

Bardzo fajna, szybka familijna gra karciana.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Wyspa Dinozaurów” – unboxing

Film: „Wyspa Dinozaurów” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Woodgame, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>