Recenzja gry planszowej Kalaha

Zacząć warto od tego, że chcielibyśmy, aby wszystkie gry miały taką wyśmienitą relację ceny do jakości jak „Kalaha”. Solidna metalowa puszeczka, drewniana plansza z solidnego kawałka drzewa i szklane kamienie wprawiają nas w miły nastrój. Wszystko to wygląda rewelacyjnie, a cena jest dużo niższa niż większości tekturowych gier planszowych. Polecamy zatem wszystkim, żeby tworzyli w drewnie i metalu, skoro to wychodzi taniej, a prezentuje się lepiej!

Gra z serii „Collection Classique” jest wyjątkowo elegancka i bardzo gustowna, w sam raz, żeby z dobrą kawusią podarować rodzicom na prezent. Na pewno zwróci uwagę, bo to oryginalny i wielce interesujący produkt.

Powszechnie funkcjonują dwie nazwy tej gry „Kalaha” i „Mankala”, drugie słowo pochodzi z języka arabskiego i znaczy „poruszać się”. Podobnie jak azjatyckie „Go” jest to jedna z najstarszych gier na świecie, ta jednak pochodzi z Afryki. Celem gry jest zebranie w swojej bazie większej ilości kamieni niż konkurent, bawią się dwie osoby, wiek spisany z pudełka to 7 lat i więcej.

Mamy tu kawałek grubej deski dla wygody przenoszenia złożonej w połowie z 14 dołkami na powierzchni, 12 z nich jest okrągłych i nazywanych domami, a dwa podłużne są naszymi bazami, czyli mankalami. Są także szklane kamienie z kolorowymi wzorkami w ilości 48 sztuk. Całość wydaje się trwała.

Siadamy przy dłuższym boku, dokładnie naprzeciwko drugiego gracza. Podłużne wgłębienie po naszej prawej stronie to nasza baza, tam wrzucamy kamień podczas gry. Identyczny dołek po naszej lewej to baza przeciwnika, którą pomijamy przy przerzucaniu kamieni. 6 dołków bliżej naszej krawędzi należy do nas, przeciwnika są po jego stronie planszy.

Do okrągłych dołków wkładamy po 4 kamienie i rozpoczynamy zabawę.

Wybieramy wszystkie kamienie z jednego z naszych dołków (domów) i ruchem przeciwnym do wskazówek zegara rozkładamy po jednym kamyczku w każdym z nich, nie pomijamy przy tym własnej bazy. Jeśli skończymy rozdawanie kamyków na swojej bazie to mamy dodatkowy ruch i bierzemy kolejne kamyczki z jednego z naszych domów. Jeśli w naszym domu, po wykonaniu kolejki przeciwnika znajdzie się pojedynczy kamyk, to bierzemy go do swojej bazy razem z wszystkimi kamykami z domu konkurenta po drugiej stronie. Jeśli podczas ruchu – rozdawania kamyczków, jesteśmy na stronie przeciwnika, to pomijamy przy rozkładaniu jego bazę. Kiedy sześć domów któregoś z graczy będzie pustych, gra się skończy. Przeciwnik wybiera resztę pozostałych kamieni, które posiada i dokłada je do swojej bazy – mankali, potem sumujemy i sprawdzamy, kto ma ich więcej. Oto cała filozofia…

Jest to połączenie strategii i gry logicznej. Prosto zacząć, ale jeśli chcemy wygrywać nie z przypadku, to musimy planować ruchy, myśleć nad wyborem odpowiedniego domu, bieżąco analizować sytuację na planszy. Gra szybka, inteligentna i zupełnie inna od większości dostępnych na rynku. Szlachetne wykonanie, bogaty rodowód, świetna jakość ciesząca oczy oraz reguły rozwijające umysł. Dla nas rewelacja!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TACTIC Games

Film: „Kalaha” – unboxing

Film: „Kalaha” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>