Recenzja gry planszowej Alias Kobiety vs Mężczyźni

Obecnie zachodni politycy wmawiają nam, że to nie organy, a myślenie generuje naszą seksualność. Ideologia gender przenika nawet animacje, w których postaci mogą swobodnie zmieniać płeć czy rasę. Piesek może stać się kotkiem, wystarczy, że będzie myszy gonił – no dobra, trochę naciągane, ale gdzieś u Disneya czy Pixara taki motyw był. Z jednej strony kalifat w Niemczech, a z drugiej chłopo-baby i babo-chłopy we Francji, mocny kontrast!

Można dorabiać sobie filozofię – popularne hasła, że możesz być kim chcesz, nawet nie sobą, zawsze trafią na podatny grunt, a wszystkie one przemycane pod szyldem wolności i tolerancji. Wspominamy o tym, gdyż w instrukcji produktu, który nie przesuwa granic, a bazuje na różnicach postrzegania obu płci, przezornie należało wpisać, że „gra nie pretenduje do wiernego opisu rzeczywistości, a jedynie odzwierciedla istniejące w kulturze stereotypy dotyczące kobiet i mężczyzn.” Wszyscy rewolucjoniści to krzykacze, już nawet wydawcy muszą się zabezpieczać!

„Alias Kobiety vs Mężczyźni”, jest zabawną grą, która pozwala nam wczuć się w role nie nam przypisane. Podtytuł pasuje tu idealnie: „Wytłumacz ich świat po swojemu!” Gra typowo imprezowa, dla minimum 4 graczy, w wieku od 15 lat. Udowadnia nam, że forma łącząca elementy quizu i kalambury ma się bardzo dobrze, a umiejętnie skonstruowana gra może rozkręcić każdą imprezę.

Na zawartość opakowania składają się: 400 kart zawierających ogółem 2 400 haseł, plansza, klepsydra, 2 pionki. Czarny charakter to oczywiście kobieta, a biały anioł – mężczyzna, taki żarcik…

Gracze dzielą się na dwie drużyny, kobiety kontra mężczyźni – genialnym pomysłem jest tu dobór haseł, które będziemy wyjaśniali – każda z drużyn otrzymuje tematykę typowo kojarzoną z płcią przeciwną, przykładowo: pani musi opisać koleżankom z drużyny suwmiarkę lub chłodnicę, a pan kompanom fiszbinę czy peeling! Czujecie wyzwanie, ale i śmieszność całej sytuacji? Wesołe dialogi, pokręcony monolog, chaos myśli – wszystko naraz!

Oczywiście można inaczej podzielić karty i sprawdzić, jak poradzimy sobie ze słownictwem, które tradycyjnie niby powinniśmy znać i umieć wyjaśnić, ale czy na pewno?

Numer pola, na którym stoi pionek to oznaczenie pytania na karcie. Za każdym razem, kiedy hasło zostanie odgadnięte, rozpoczyna się tłumaczenie słowa o tym samym numerze z kolejnej karty. Przesuwamy swój pionek o ilość pól równą liczbie odgadniętych przez naszą drużynę haseł. Za każdy błąd cofamy pionek o jedno pole.

Kiedy minie czas odmierzany za pomocą klepsydry, przeciwna drużyna włącza się do odgadywania i zaczyna obowiązywać zasada, kto pierwszy, ten lepszy. Zespół, który pierwszy odgadnie to hasło przesuwa swój pionek o jedno dodatkowe pole.

Zużyte karty wkładamy na spód talii i kolejka przechodzi na przeciwną drużynę. Za każdym razem hasło tłumaczy inna osoba. Wygrywa zespół, którego pionek jako pierwszy przejdzie linię mety.

Gdy część szukanego zwrotu zostanie wypowiedziana przez odgadujących, osoba objaśniająca hasło może jej użyć przy wyjaśnianiu drugiego członu. Można posługiwać się przeciwieństwami. Jeśli gracze nie zadecydują inaczej, nie powinniśmy korzystać z bezpośrednich tłumaczeń językowych. Kiedy uznamy, że nie jesteśmy w stanie objaśnić wybranego hasła, możemy od razu odłożyć kartę i sięgnąć po kolejną, spowoduje to cofnięcie pionka, ale będziemy mieli jeszcze czas na kolejne odpowiedzi.

Plansza i karty są czarno-białe z wyjątkiem pól specjalnych. Po przejściu przez pola z żółtymi cyframi, w swojej następnej kolejce drużyna rozgrywa rundę „Kradną nasze słowa!”. Polega ona na tym, że bierzemy pięć kart z hasłami dedykowanymi dla naszej płci i obie drużyny odgadują pięć z nich.

Przednia zabawa, która pozwala nam poznać stereotypy związane z każdą z płci, ale także sprawdzić się w danej tematyce, a może nawet zrozumieć zachowanie i sposób myślenia charakterystyczny dla pań i panów – sprawdźcie sami i bawcie się dobrze!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TACTIC Games.

Film: „Alias Kobiety vs Mężczyźni” – unboxing

Film: „Alias Kobiety vs Mężczyźni” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>