Recenzja gry planszowej Małe Kreciki

Starsze pokolenia bardzo dobrze kojarzą bajkę o Kreciku, która już na stałe weszła do klasyki gatunku. Sympatyczny „Krtek”, bo tak to jest po czesku mieszka pod ziemią, gdzie kopie tunele, ale dzieci wita zazwyczaj stojąc na swoim kopcu na powierzchni i machając łapkami, z zaciekawieniem przygląda się światu u góry i miewa rozmaite przygody. Bohater zdobył wielką popularność, a bajka emitowana była w ponad sześćdziesięciu krajach. Czemu o niej wspominamy? Z okazji otwarcia „Małych Krecików”.

Gra planszowa dla dzieci w wieku od 4 lat. Trwa ok. 1 godzinę, a uczestniczy w niej 2-4 graczy. W opakowaniu znajdziemy: 25 kart szansy, 30 kart narzędzi, planszę składaną z 4 puzzli, owalny „zegar” ruchu ze strzałką i wynikami 1-6, cztery pionki krecików wraz z podstawkami, kostkę do gry oraz instrukcję.

Wcielamy się w rolę krecików i poruszając się po polach imitujemy kopanie podziemnych tuneli. Celem gry jest jak najszybsze wydostanie się na powierzchnię, a zatem dotarcie do kopca w samym środku planszy.

Przed nami do przekopania daleka droga, do pokonania różnorodne pozytywne i negatywne pola, gdzie zdobywamy lub tracimy karty. Nie pozostaniemy obojętni na: warzywniak, basen, złoto, diamenty, linę, wagonik, dynamit, ślepą uliczkę, spadające odłamki skalne, akustyczny odstraszacz krecików, możemy też się zgubić.

Karty szansy ukazują obrazek kostki. Te z żółtym sześcianem dodają cyfry do wyniku uzyskanego na zegarze, a z czarnym je odejmują. Jest też pojedyncza karta z napisem stop, który oznacza utratę kolejki.

W kartach narzędzi znajdziemy ekwipunek, który przydaje się krecikowi podczas kopania tuneli: wiertło, prowiant, linę, kilof, kask, kombinezon, dynamit, kompas, wagonik, latarkę. Pojawia się nawet przyjaciel krecika. Karty wpływają na ilość podejść do kręcenia zegara, na uzyskany wynik końcowy, chronią przed odstraszaczem i innymi zagrożeniami. Umożliwiają też podróż podziemną koleją. Sześć kart pozostaje niewypełnionych, są przeznaczone do samodzielnego rozwijania gry i zapisywania własnych pomysłów. Wylosowane karty możemy wymienić na dwa dodatkowe rzuty odkładając je na spód talii – i po to właśnie kostka.

My decydujemy, w którym momencie wykorzystamy daną kartę, jednak jeśli zapomnimy jej użyć, przywilej karty przepada również podczas następnego ruchu. Po nim karta się reaktywuje i dalej możemy z niej korzystać. Trochę to zamieszane, niepotrzebnie.

Plansza jest odrobinę mała, co dorosłych może denerwować, ale dziecku raczej nie będzie przeszkadzać, bo 4-latki kochają wszystko, co miniaturowe i słodkie, a kolory i obrazki są wyjątkowo milusie. Widzimy tu poplątane tunele i pułapki na krecika. Naprawdę można się pogubić.

Z torem pól mamy jeden zasadniczy problem – są nim ślepe tunele. Przyznamy, że nie bardzo rozumiemy, po co wprowadzono je na planszy. Idziemy w złą stronę, dochodzimy do końca, do pola „Zgubiłeś się”, tracimy kolejkę i jeszcze musimy się cofać tą samą drogą do rozwidlenia. Nie jest to fajne. Inna sprawa, czy skręcając w ślepy tunel należy iść aż do samego końca, czy można od razu wracać po przejściu oznaczenia „Ślepa uliczka”, co nie zostało doprecyzowane.

Gra jest bardzo ładna, ale żeby nie błądzić, wygodniej podpowiadać młodszym dzieciom, aby w wybranych momentach używały kart pozwalających ominąć ślepe tunele. Takie nasze doświadczenie.

Produkt niezły, spodoba się wszystkim miłośnikom Krecika i grzebania w ziemi. Sama rozgrywka ma jednak swoje mankamenty, które albo zaakceptujemy, albo nauczymy się je omijać – po kilku partiach w błędne korytarze po prostu się nie zagłębiamy i zabawa staje się jeszcze bardziej atrakcyjna. Super wygląda, kiedy wręczamy grę, jako upominek!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy wydawnictwu JAWA.

Film: „Małe Kreciki” – unboxing

Film: „Małe Kreciki” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>