Recenzja zabawki kreatywnej Studnia Jakuba

Zacznijmy od tytułu, co to za „Studnia Jakuba”?

W Ewangelii wg. Św. Jana odnajdziecie rozdział 4 – „Jezus i Samarytanka”. Akcja ma miejsce w pobliżu miasta obecnie noszącego nazwę Nablus, a znajdującego się w Autonomii Palestyńskiej – dawniej Samaria, miejscowość Sychar. Jezus spotyka dziewczynę, którą prosi o wodę.

Samarytanka pyta: „Czy Ty jesteś większy od ojca naszego Jakuba, który dał nam tę studnię, z której pił i on sam, i jego synowie i jego bydło?” W odpowiedzi na to rzekł do niej Jezus: „Każdy, kto pije tę wodę, znów będzie pragnął. Kto zaś będzie pił wodę, którą Ja mu dam, nie będzie pragnął na wieki, lecz woda, którą Ja mu dam, stanie się w nim źródłem wody wytryskającej ku życiu wiecznemu.”

Ponoć głębokość studni liczy ok. 23 m, a średnica ma ok. 2,7 m. My jednak mamy do dyspozycji 60 drewnianych drążków i to powinno nam wystarczyć.

Już nawet opakowanie, jakby je umieścić w grząskim gruncie przypomina studnię – tuba, w której wszystko wygodnie się pomieści. U nas zawsze jest problem ze sprzątaniem, bo oczywiście córka chętna tylko do zabawy. Tym razem jednak sama wkładała patyczki do środka nie oczekując niczyjej pomocy – ich ściąganie z wybudowanej konstrukcji i chowanie do cylindrycznego opakowania również okazało się być dobrą zabawą. Zacznijmy jednak od początku.

Drewniane, pomalowane na 6 różnych kolorów drążki układamy tworząc z nich wieżę – środek to wolna przestrzeń, jak w studni właśnie. Rozdzielamy patyczki równo pomiędzy graczy. Kolejność wyboru budulca wynika z kostki – na jej ściankach widzimy symbole – to wyrzut wyznacza aktualnie używaną barwę.

Zaokrąglone kształty mogą się przesuwać i spadać, jeśli zbytnio się śpieszymy lub jesteśmy nieuważni, mało precyzyjni czy niezbyt delikatni. Dzieci uczą się zasad konstruowania i dokładania do wznoszonej struktury nowych komponentów – uświadamiają sobie, że każdy wyższy poziom musi posiadać jakieś oparcie poniżej. Trenują zdolności manualne, uczą się cierpliwości oraz konsekwencji w działaniu w oparciu o wypracowane schematy postępowania. Koncentrują się na wykonywanej pracy, konsekwentnie dążą do celu.

Budowanie przestrzenne to nie jedyna możliwość wykorzystania komponentów wchodzących w skład zabawki. Możemy narysować na kartce wzór geometryczny, a dziecko ma za zadanie go odtworzyć za pomocą patyczków oraz wskazać odpowiednie figury.

Kolejną możliwością jest „rozbudowywanie wzorów”. Kreślimy kolorowymi kredkami jakiś schemat, powtarzający się kształt – na przykładzie wydawcy są to trzy romby. Wybrane boki figur muszą być w niepasujących do siebie, zamienionych barwach. Dziecko używając drążków kopiuje wzór eliminując jednak popełnione błędy.

Komponentów można użyć do układania liter lub obrazków na płaskiej powierzchni, ewentualnie do wystukiwania rytmu na zajęciach z muzyki. Ogranicza nas jedynie nasza inwencja i wyobraźnia. Zaletą produktu jest również to, że raczej trudno go zniszczyć, co jest istotne kiedy korzystają z niego dzieci. Komponenty są na tyle duże, że połykanie raczej nie wchodzi w grę, chociaż oznaczenie wiekowe na opakowaniu widnieje i wskazuje ograniczenie powyżej 3 lat – najprawdopodobniej z uwagi na kostkę.

Dobra pomoc dydaktyczna – w placówkach oświatowych już dostępna, w domu także mile widziana.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EPIDEIXIS.

Film: „Studnia Jakuba” – unboxing

Film: „Studnia Jakuba” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

9 Planet, Alexander, Baldar, Black Monk Games. Cartamundi, CUBE Factory of Ideas, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Edipresse Książki, Egmont, Epideixis, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, GRAiMY, Granna, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Let’s Play, LUDERIS, MDR Dystrybucja, OUTDOOR Media, Piatnik, Promathematica, RUSSELL KONDRACKI s.j., TACTIC Games, TM Toys, Trefl, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>